Week 2

28 maart 2016 - Joensuu, Finland

Hey allemaal

Er is weer een week voorbij dus is het weer tijd voor een update. Gelukkig zijn de temperaturen wat aan het stijgen. Vandaag was het zelfs 6 graden met een stralende zon. Echt zalig na de negatieve temperaturen van vorige week.

Dinsdag was het weer tijd om naar Majakka op stage te gaan. De communicatie ,of de manier van communiceren is best grappig. Veel handgebaren en geluidjes zorgen toch voor een beetje gespreksmateriaal met de cliënten. Het zijn echte schatjes want ze proberen op zijn minst in het Engels goedemorgen te zeggen. Ik heb wat meegeholpen in de keuken wat wel leuk was omdat de cliënten de keuken grotendeels zelf opruimen. Ze hebben me goed gecommandeerd.;) Ik maakte nadien kennis met een dame die doof is. Ze heeft me dan maar direct enkele gebaren geleerd. Samen met haar heb ik mijn creativiteit (die ik niet heb) even laten gaan. Na het middagmaal was het tijd om te gaan wandelen op het meer. Jaja je leest het goed. We zijn gaan wandelen op het meer van Joensuu. Wel speciaal om te weten dat je over heel veel water aan het wandelen bent. Dat zien we bij ons in België niet.

Woensdag gingen Charlie (medestagiair uit Groot-Brittannië) en ik mee naar een schaatsoptreden van de lokale schaatsclub zien. De cliënten hebben genoten van het optreden rond het verhaal van de Aristokatten en wij eigenlijk ook wel.

In de nacht van woensdag op donderdag had het gesneeuwd dus was ik maar extra voorzichtig op de fiets. Mezelf kennende was dat een goed plan. Ik ben niet gevallen dus was wel content. :) Op stage mocht ik mee gaan acteren met enkele cliënten. Iemand van buitenaf kwam deze sessie geven. Het was mooi om te zien hoe de cliënten zich helemaal konden laten gaan. Het contact met het personeel is ook beter aan het lopen ook al verstaan we elkaar niet altijd. Het was wat zoeken hoe ik diepgaande vragen moest/kon stellen aan het personeel. Maar met hand en tand geraakten we er wel.

Toen zat de werkweek er al op voor mij want hier in Finland is Goede vrijdag ook een vrije dag. Dus een extra lang weekend voor de boeg. Het personeel van Majakka had me dan ook wat tips geven voor uitstapjes.

Zaterdag ben ik het centrum eens goed gaan verkennen. Ik weet ondertussen de cinema, het winkelcentrum, het museum en de bushaltes zijn. De zon was aan het schijnen dus het was een aangenaam weertje om rond te kuieren.

Vandaag ben ik richting de eilandjes van Utra getrokken. Dit was één van de tips die ik had gekregen en het was echt de moeite waard. Na een wandeling van ongeveer een half uur naast de rivier zag ik de eilandjes verschijnen. Het is echt genieten van zo'n schitterend uitzicht overal waar je kijkt. Charmante bruggen zorgen voor verbinding tussen de verschillende eilandjes. Op het grootste eiland kon je een wandeling maken. Regelmatig kwam ik wat huisjes tegen maar deze waren gesloten dus kan nog niet zeggen wat er normaal te zien valt. Dit is voor een volgend bezoek. Er waren ook enkele halfopen hutjes met kampvuren. Hier waren steeds een hele groep mensen aan het worsten bakken (en opeten natuurlijk ook). Het is duidelijk een leuk sociaal gebeuren.

Dat was het weer voor de voorbije week. Tot de volgende