Helsinki

1 mei 2016 - Helsinki, Finland

Hey allemaal

Donderdag was het zover. Eindelijk gingen we op citytrip naar Helsinki. Om 8.30u stond ik samen met 2 medestudenten uit Groot-Brittannië aan het station van Joensuu klaar om te vertrekken richting Helsinki. We hadden een treinreis van ongeveer 4.5 uur voor de boeg dus genoeg tijd om nog even onze ogen te sluiten. ;)  In Helsinki aangekomen begonnen we wat rond te dwalen op zoek naar een plek om iets te eten. We vonden dan ook vrij snel een plek waar er een lunchbuffet was. Dit was super lekker. Hier wachtten we samen met Niahm (Neve uitgesproken, gekke Ierse namen) tot het vliegtuig geland was waar haar zus op zat. Daarna werd het tijd om naar onze hotels/hostels te gaan. Charlie en ik zaten in het Eurohostel op Linnankatu ongeveer 20 min. wandelen van het station. Het is vlakbij de haven van Helsinki waar de grote cruise schepen vertrekken, echt impressionant om te zien van dichtbij. Nadat we alles geïnstalleerd hadden zijn we de omgeving wat gaan ontdekken. We vonden dat het wel tijd was om iets te gaan drinken om te vieren dat we verlof hadden. Uiteindelijk kwamen we uit bij een kleine boot die ook een bar was. Zeer gezellig om iets te drinken terwijl je zachtjes gewiegd word door het water. Hier bleven we dan ook een hele tijd zitten en werden we uiteindelijk buiten gegooid. We wilden graag nog iets drinken en gingen op zoek naar een andere bar. Aangezien we enkel prijzige etablissementen tegen kwamen en de regen eindelijk begonnen was kozen we ervoor om toch maar terug te gaan naar het hostel. Hadden we even pech dat het terwijl we daarnaar toe wandelen er opeens een stortbui was. Stront nat waren we. Echt grellig.

Vrijdag namen we de ferry richting Suomenlinna. Dit is één van de eilanden die voor de kust van Helsinki liggen. Eigenlijk bestaat het uit 4 verschillende eilanden die verbonden zijn met bruggen. Maar het speciale eraan is dat het een Fort is geweest dat toch wel belangrijk is geweest in de geschiedenis. Een ander leuk feit is dat er effectief mensen op het eiland wonen. Je wandelt als toerist soms per ongeluk in mensen hun achtertuin. Gelukkig hadden ze bordjes waarop stond dat het privé eigendom was (respecteer onze privacy). Spijtig genoeg waren er enkele zaken zoals de gevangenis nog niet open omdat het nog geen zomerseizoen is. Een goede reden om nog een terug te gaan. Na een stop in een super schattig cafeetje was het tijd om terug naar het vasteland te gaan. We gingen naar Senate square. Dit is een groot plein waar je de kathedraal van Helsinki vind met de vele trappen. De kathedraal zelf is zeer sober in vergelijking met onze katholieke kerken maar toch was het interessant om te zien. Daarna hebben we wat rondgedwaald in de omgeving en genoten van de verschillende gebouwen. Toen was het al tijd om iets te eten. In de overdekte marktplaats kochten we nog iets lekkers om te eten als dessert. 's Avonds zijn we met Niamh en de anderen nog iets gaan drinken in de Irish pub (die eigenlijk meer een Amerikaanse versie was, Hier waren de Ierse dames niet zo blij mee ;) )

Zaterdag zijn we op het marktplein iets gaan eten in de kleine kraampjes die er van alles verkopen. Van verse vis tot gebakjes. Echt lekker om zo verse producten te eten ipv de voorverpakte massaproducten die we hier in Joensuu vinden. Dan was het tijd om het kunstmuseum te vinden (niet echt mijn ding maar toch was het de moeite om te zien). Na wat ronddolen hebben we een echte Irish pub gevonden zoals wij ze kennen. Met de tram gingen we naar Rock Church. Dit is een kerk die in een rots is gemaakt. Echt spectaculair om te zien. Hele andere sfeer dan verwacht. Als laatste culturele ding van deze dag gingen we naar het National history Museum van Helsinki. Vanaf de middeleeuwen werd de geschiedenis van Finland uitgelegd. Het was de moeite om te zien en we hebben weer wat nieuwe dingen geleerd. Toen was het tijd om terug te gaan richting ons hostel. Na een hele dag rondwandelen verdienden we wel even rust. Aangezien er 's avonds het grote Vappu/Walpurgis feest op het programma stond, was dit ook nodig. Na het dutje gingen we met de anderen eten in een Italiaans restaurant. De ober vond dat Charlie wel een gelukzak was aangezien hij op stap was met vier dames. Hij vond zichzelf hilarisch. Ik heb dan ook geprofiteerd om de Finlandia pizza te proeven hier. Dit is een pizza met salami, ananas (die ik liet vervangen door champignons) en rendier. Ik wist niet goed wat te verwachten maar het was super lekker. Toen onze buiken vol waren vertrokken we richting Senate square aangezien we daar eerder al een hele bende studenten (met gekleurde overal en hoedjes) hadden gezien. Maar eens we daar aankwamen was er niet veel te zien. De Finnen feesten op een zeer rustige manier en zeer ingetogen. We hebben er ons plezier wel om gehad. We trokken terug naar de bar boot en gingen daar iets drinken op het dek. Onder de ikea dekens (die voorzien waren op de boot) hebben we nog een gezellige avond gehad.

Zondagochtend was het weer tijd om richting het station te vertrekken en de 4.5 uur durende treinreis te maken. Het was toch een beetje thuis komen toen we in Joensuu aankwamen. Er was dan ook een gezellige sfeer ten gevolgen van de 1 mei festiviteiten.

We hebben wel enkele zaken geleerd gedurende ons verblijf in Helsinki. Ten eerste het is helemaal niet zo groot als we dachten. Ten tweede Finse studenten hebben een heel andere invulling van feesten dan zowel Belgische als Britse studenten. Toch was het een super citytrip en ik ga zeker nog eens terug.