Week 8

9 mei 2016 - Joensuu, Finland

Hey allemaal

Ondertussen is week 8 van mijn avontuur in Finland weer gepasseerd. Deze week ben ik gestart bij Voimala. Dit is een soort leerafdeling op de school voor de studenten verpleegkunde en kinesitherapie.

Op maandag hebben we de verantwoordelijke van Voimala en enkele kinesitherapie studenten ontmoet. Ik mocht vandaag ook al direct met twee studenten mee op huisbezoek. Een dame van 93 jaar waar we wat geheugen- en evenwichtsoefeningen bij hebben gedaan. Dinsdag stond er weer een huisbezoek gepland en in de namiddag was er een sportdag. Hier ben ik met een Finse studente heen geweest aangezien ze hier enkele activiteiten organiseerden. Woensdag ging ik naar Perheentalo. Dit is een soort kinderopvang waar ook sessies worden gegeven aan de ouders. Het was onze taak om met de kinderen bezig te zijn. In de namiddag ging ik samen met de verpleegkunde student activiteiten doen met een man met alzheimer. Op deze manier kon zijn mantelzorger naar de activiteit gaan samen met andere mantelzorger (ook georganiseerd door studenten van Voimala). Donderdag was het OH hemelvaart en dat is ook hier een verlofdag. Het mooie weer (19 graden en zonnig) zorgden ervoor dat ik niet binnen kon blijven. Ben dan maar een wandeling gaan maken. Vrijdag ben ik mee geweest naar een huisbezoek.

Aangezien dat Voimala zelfregulerend is moeten de studenten dus alles zelf organiseren. Soms leek het alsof ze zelf niet goed wisten wat ze moesten doen en hoe ze ons moesten betrekken. Het is een goed idee maar ik denk dat er naar uitwerking nog wel wat werk aan is. Vooral hoe de studenten verpleegkunde de activiteiten invullen is niet helemaal wat wij als verpleegkundigen doen, maar meer als ergotherapeuten. Ik denk dat hier nog wel mogelijkheden zijn naar sessies rond preventie enzo.

Op zaterdag was er hier Mahdollisuuksien tori of Marketplace for Opportunities, Het was een soort markt waar verschillende groepen zaken konden verkopen of hun boodschap konden verkondigen. Verschillende optredens zoals een doof koor konden bewonderd worden.

Tot de volgende

groetjes Hannah