Aankomst

16 maart 2016 - Joensuu, Finland

Hey allemaal

Na enkele dagen zonder internet is het eindelijk zo ver. Ik kan wat vertellen over mijn eerste dagen hier in Finland.

Maandag vertrok ik in Zaventem met wat vertraging richting Helsinki. Ik moest me ginder haasten want ik moest mijn vlucht naar Joensuu halen. Het was op het nippertje maar ik had het gehaald. Nog een uur vliegen (in een klein vliegtuig) en ik landde in Joensuu. Daar stonden de tutors mij al op te wachten. Nog een kleine verrassing voor mij want van de 3 koffers die ik mee had ,was er maar 1 gearriveerd in Joensuu. Het moest weer lukken. ;). Gelukkig hadden we snel iemand te pakken die dit in orde kon maken. Ik kreeg een papier mee en ze zouden me laten weten wanneer ze de koffers gevonden hadden.

Er was nog een andere uitwisselingsstudent van Frankrijk (hij was op vakantie geweest bij zijn familie) die meereed met de tutors. Eerst stond er een tripje naar Prisma gepland (lijkt op de carrefour van turnhout bij ons) om wat voorraad in te slaan. En dan was het tijd om richting mijn woonplaats te gaan. Hier aangekomen werd er me direct gezegd dat ik moest opletten met de deur van mijn kamer. Blijkbaar hebben ze hier in Finland een heel grappig systeem qua deuren. Ik moet zien dat ik een bepaald knopje naar beneden heb geduwd anders krijg ik mijn deur niet meer open langs de buitenkant (of ik moet mijn sleutel gebruiken). Dan bleek dat mijn internetaansluiting nog niet in orde was dus kon ik nog geen update geven aan jullie.

Dinsdag stond er een afspraak bij de internationale coördinatrice van Karelia university op het programma. Dus ben ik om 8.30u al wandelend vertrokken richting de school. Het was 'maar' 1.15u wandelen dus mijn benen zijn opgewarmd. Na een kort gesprekje heeft ze me laten kennis maken met mijn stagebegeleidster van de school. Deze had heel wat informatie rond mijn stages van de komende periode. Ik heb 5 stageplekken in totaal maar ze klinken allemaal zeer interessant. Daar heb ik zin in. De eerste stage begint komende maandag. Spannend. Ik heb Joensuu wat verkend aangezien ik mijn contract van het kot nog moest gaan tekenen.

Vandaag werd ik verwacht bij de public health nurse van de school. Om te zien of ik ze wel allemaal op een rij had. ;) Maar ik ben goedgekeurd, alles was in orde qua vaccinaties enzo. Dus ik kan maandag starten op stage. Hierna kreeg ik van de internationale coördinatrice een rondleiding door de school. Dit was echt super interessant. Ze hebben een moderne school met een geavanceerde technologie. Zo hebben ze een simulatieruimte. Dit zag er heel professioneel uit. Dit zijn ruimtes met ziekenhuisopstellingen waarin een pop aanwezig is. Deze word draadloos aangestuurd vanuit de controlekamer. Zo kunnen studenten echte situaties oefenen terwijl de docent mee volgt vanuit de controlekamer. Ze hebben ook skillslabs zoals bij ons. Alleen hebben ze ook een opstelling van een operatiekamer. Echt de moeite waard.

In de namiddag ben ik op pad gegaan om een fiets te huren. Ik wandel graag maar dit kunnen mijn benen nu even nog niet af. Dus de keuze was snel gemaakt om voor de fiets te gaan. Het is een blits roos exemplaar geworden. :)

Nu heb ik denk ik genoeg gezeverd. Tot binnenkort.

Groetjes Hannah

1. Tine:
    16 maart 2016
    Jaaaaaa Hannah en een roze fiets :p Hihi goed bezig.

Leuk te horen dat de stages interessant lijken!
  2. Naomi:
    16 maart 2016
    Ziet er gezellig, maar wel koud uit :).
    Geniet ervan en alvast veel succes voor komende maandag!

X
    Naomi
  3. Hannah Maes:
    16 maart 2016
    Valt nog goed mee qua temperatuur hoor. Vandaag was het 4 graden.
    Mercikes
  4. Stefanie:
    20 maart 2016
    Avontuurlijke Hannah :)
    Nog veel plezier met je stage morgen!